Halliwick konceptet sigter mod at give alle, uanset funktionsnedsættelse, en fri og selvstændig udfoldelsesmulighed i vand. Konceptet er udviklet til at lære personer med fysisk funktionsnedsættelse at svømme, men er også særdeles velegnet til personer med psykisk funktionsnedsættelse, og til al begyndersvømning for børn og voksne, også personer uden funktionsnedsættelse.
Konceptet tager udgangspunkt i, at “svømmeren” skal opnå en grundlæggende fysisk og psykisk tilvænning til vandet. Dette opnås ved at man opøver en god kontrol af vejrtrækning og evnen til at kontrollere kroppens balance i vand. Kontrol af vejrtrækning og balance er nødvendige forudsætninger for udviklingen af uafhængig fremdrift – svømning.
Undervisningen tager sit udgangspunkt i, hvor godt svømmeren klarer sig i vandet. Selve undervisningen foregår ofte i grupper, og altid i et samarbejde mellem svømmer og instruktør. Konceptet bygger på respekt for den enkeltes forudsætninger, og inddrager psykiske, fysiske og fysiologiske aspekter.
Halliwick konceptets undervisningsprincipper: